Det kan godt være, du er en af de mere macho og testosteronpumpede, der mener, at psykologhjælp er en fis i en hornlygte – men jeg vil med det samme sige, at der tager du grumme fejl! Sagen er, at vi mennesker reagerer meget forskelligt på traumatiserende oplevelser. Nogle kan håndtere selv de barskeste oplevelser selv eller blot ved en kollegial snak – andre bliver så ramte, at kun en professionel kan yde den akutte hjælp, der kan gøre hele forskellen på, om oplevelsen sætter sig som en skade eller ej.
Hvem har brug for psykologhjælp?
Som allerede nævnt er det helt individuelt, og det er ikke på nogen måde hverken kønsbestemt eller aldersbestemt. Faktisk er det heller ikke muligt at klassificere, for ofte er det én bestemt type oplevelser, der rammer så hårdt, at de skal bearbejdes af en professionel psykolog. Det kan være den hærdede redder, der i årevis har håndteret det værste – og pludselig en dag ikke kan håndtere en given oplevelse. Derfor er det vigtigt, at der er adgang til akut hjælp, når behovet er der. 24 timer i døgnet.
Det er den slags services, som en virksomhed som Nordisk Krisekorps leverer – et døgnberedskab med psykologer og andre fagpersoner, der er parate til at yde den nødvendige hjælp med det samme.
Traumatiserende oplevelser skeler ikke til klokken, og et dødsfald, en arbejdsulykke eller hvad der nu end måtte kræve professionel hjælp, opstår døgnet rundt. Mange virksomheder er så forstandige, at de har et abonnement med Nordisk Krisekorps, der sikrer medarbejderne adgang til hjælp. Det er både menneskeligt klogt og forretningsmæssigt smart. Sidstnævnte fordi omkostningerne for en virksomhed, der oplever en medarbejder (eller flere) med traumatisering og stress er enorme.
Ofte kan en enkelt eller få samtaler klare skærene – og nogle gange håndteres problemstillinger ved en spåkaldt debriefing i plenum, hvor den voldsomme oplevelse tales igennem. Det er tid godt afsat!