Da jeg i sidste uge besøgte min fætter, Bent, havde vi en temmelig konstruktiv snak om markedsføring, som er noget, Bent går vældig meget op i. Det hele kom sig af, at Bent netop havde anskaffet den femte varevogn til sit firma, og da jeg kom hjem til ham, var han netop i gang med at plastre den nye varevogn til med reklamer for det firma, Bent har drevet gennem de seneste godt 10 år.
Vi stod på gårdspladsen ved han firma, som dels handler med hårde hvidevarer, dels påtager sig alle former for reparationer af hvidevarerne. Bent fortalte lidt om, at han oplevede en pæn fremgang i omsætningen, fordi mange mennesker i de senere år har valgt at købe deres hvidevarer i forskellige netbutikker, men når der så opstår en fejl på for eksempel en vaskemaskine, har de jo ikke en egentlig forhandler at henvende sig til for at få udført den nødvendige reparation, og i sådan en situation er det vigtigt, at de har mit firma mejslet ind i nethinden, så de ringer til mig først, sagde Bent.
Og hans metode til at gøre sit firma kendt at som nævnt at plastre sine servicebiler til med reklamer, så flest mulige potentielle kunder får øje på dem i gadebilledet. Da jeg spurgte, om det ikke var en forholdsvis dyr måde at markedsføre sig på, blev jeg belært om, at det faktisk var den billigst mulige metode.
Se nu for eksempel sådan et folieprint som det her, forklarede Bent, det betaler jeg under 100 kr. for pr. styk, når jeg skal bruge et vist antal. Så jeg kan faktisk udsmykke sådan en bil for langt under 1.000 kroner, så mine reklamer er synlige på begge sider samt på bagenden af bilen.
Han fortalte, at han får lavet sine reklamer i et firma, der er specialister i at printe ud på forskellige materialer, så printene er vandfaste og kan holde i årevis, og fordelen er, at man som kunde selv kan lave en fil på sin computer, hvorefter man kan få budskabet printet ud i den form og størrelse, man ønsker det.
For eksempel, fortalte Bent, får jeg også lavet de plakater, jeg har stående foran detailbutikken, af det samme firma. Dem får jeg nu bare printet ud på papir, for mine standere er forsynet med plexiglas, så plakaterne bliver beskyttet mod regn. Det er meget fine printede plakater faktisk!
Og sådan nogle print på papir er billige, selv om de er i en stor størrelse. Derfor bruger jeg også det samme firma, når jeg et par gange om året skal have lavet udsalgsskilte til at stå foran butikken, og så får jeg ved samme lejlighed printet dem ud på folie, så jeg også kan reklamere for mine udsalgsvarer på bilerne, fortalte Bent.
Det er vigtigt, at så mange mennesker som muligt har mit firmanavn i baghovedet, og derfor får jeg også lavet nogle klistermærker med firmanavn og telefonnummer, som mine folk sætter på de maskiner, de har været ude at reparere, så kunden altid kan finde vores nummer, når der er brug for det.